Tafels leren door middel van een spel

Monique LouwrierGeen categorie

‘Leer de tafels terwijl je rent’ – ‘rekentafels’ –’tafeltwister’ – ‘stratafel’ – ‘blokkenspel’… Dit zijn de namen van de spellen die kinderen uit groep 4 en 5 de afgelopen periode hebben ontworpen en gemaakt. Met behulp van de cyclus van het ontwerpend leren, hebben zij spellen ontworpen voor kinderen die op een andere manier de tafels willen leren.
De ontwerpvraag ‘Hoe kun je, door middel van een spel, de tafels leren?’ stond hierbij centraal.
Na de verschillende fases binnen het ontwerpproces waren de kinderen beland bij de vijfde fase: ‘Testen en optimaliseren’. Bij deze fase waren ook de ouders uitgenodigd, zodat tops en tips goed uitgewisseld konden worden. En dat werkte goed!
‘We moeten niet wachten tot je 6 moet gooien, dat duurt te lang.’
‘Het is beter om het speelbord te verkleinen’.
‘Laten we twee dobbelstenen gebruiken, dan schiet het spel meer op’.
‘Je wint niet als je 10 punten hebt, maar als je 5 punten hebt gehaald. Het spel kan beter iets te kort duren dan te lang’.
‘We maken nog meer kaartjes met andere beweeg-opdrachten’.
Door het samen spelen van de spellen en de nieuwe inzichten zijn de spellen goed geoptimaliseerd. Volgende week mogen de andere kinderen uit de groepen 4 en 5 de spellen gaan spelen!